top of page
  • תמונת הסופר/תpolluxteam

החשיבות של ביצוע אשפרא ליציקת בטון

עודכן: 20 ביולי 2021

שיטות אשפרא לקויות משפיעות לרעה על המאפיינים הרצויים של בטון עתיר ביצועים, בדיוק כמו שהם משפיעות על כל סוגי הבטון. אשפרא נכונה של בטון חיונית להשגת עמידות מרבית, במיוחד אם הבטון חשוף לתנאים קשים שבהם המשטח יהיה נתון לבלאי יתר, לשימושים אגרסיביים או לסביבה בתנאים קשים (כגון הקפאה והפשרה מחזורית). כמו כן, יש צורך באשפרא נכונה כדי להבטיח כי חוזקות העיצוב מושגות. גם כאשר מניחים בטון באיכות טובה באתר העבודה, יש צורך באשפרא על מנת להבטיח שהבטון יספק שירות טוב לאורך חיי המבנה. בטון טוב יכול להיהרס עקב חוסר בשיטות אשפרא מתאימות. אשפרא חשובה עוד יותר היום מאשר אי פעם לנוכח שלוש סיבות לפחות (נוויל 1996):

• המלט של היום מתחזק מוקדם יותר ומאפשר לקבלנים להסיר טפסנות קרוב מאוד למועד יציקת בטון. מצב זה מעודד הפסקת פעולות האשפרא בטרם עת. היחסים הנמוכים יותר של מלט למים המשמשים בבטון מודרני נוטים לגרום לייבוש עצמי. כדי לשלוט בתופעה זו, יש צורך בהתזת מים לאשפרא נכונה.

• תערובות בטון מודרניות רבות מכילות תערובות מינרלים, כגון אפר, וסיגי פיצוץ טחונים מגורענים, בעלי שיעורי תגובה איטיים יותר. יש צורך באשפרא לפרקי זמן ארוכים יותר לפיתוח נכון של המאפיינים של תערובות אלה. לאשפרא יש השפעה רבה על חדירותו של בטון נתון. אזור השטח יחלש מאוד על ידי חדירות מוגברת עקב אשפרא לקויה. החשיבות של אשפרא הולמת ניכר מאוד בהשפעתו על חדירות "העור" (פני השטח) של הבטון. בארצות הברית ובמדינות אחרות, קבלנים נוטים לבצע אשפרא בקיצור דרך ובהתעלם מהדרישות בשטח.

סקר אחד שנערך בארצות הברית בשנת 1979 העריך כי 24% מהבטון ששימש לבנייה לא למגורים כלל לא אושפר, ורק 26% אושפר בהתאם למפרט הפרויקט וספק אם המצב השתפר מאז (Senbetta and Malchow 1987) . מאז, תעשיית הבטון חייבת לעשות עבודה טובה יותר בחינוך קבלנים, מהנדסים,מפקחים ואנשי בקרת איכות לענין החשיבות בשיטות אשפרא טובות בתחום. זה נכון במיוחד לגבי בטון בעל ביצועים גבוהים מכיוון שנמצא כי בטון זה רגיש עוד יותר לתנאי אשפרא מאשר בטון רגיל, במיוחד בשלב מוקדם. הוצע כי אחת הדרכים להדגיש את חשיבות האשפרא היא להפוך אותה לפריט המחויב בנפרד בלוח המחירים של הפרויקט (Cather 1994). מפרטי החוזה מכילים בדרך כלל דרישות אשפרא; עם זאת, הם לעתים רחוקות מתבצעות בשטח (נוויל 1996). בדומה לפעולת רישום ובדיקת אצווה וערבוב הבטון, אשפרא צריכה להתבצע בפיקוח ובקרה הדוקים. כפרויקט בנייה מתקדם, קשה מאוד להוכיח אם אשפרא נכונה הוחלה.

למרות שמפרט עשוי להיות הולם ומלא, אחד המכשולים הגדולים ביותר בהקפדה על אשפרא נכון בשטח הם היעדר שיטות סטנדרטיות לאימות הלימות האשפרא. הוצעו שיטות חדירות שונות (Kropp and Hilsdorf 1995),אך אף אחד עדיין לא סטנדרטי לשימוש.

ללא שיטות בדיקה מאושרות, זה ימשיך להיות קשה לאמת את רמות האשפרא הרצויות בשטח. אשפרא בבטון בעל ביצועים גבוהים זוהתה כאחד התחומים הקריטיים בהם נדרש מידע ומחקר נוסף על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל של סוג זה של בטון (Carino and Clifton 1990). מפרט האשפרא הלאומי הנוכחי בארצות הברית אינו כולל דרישות ספציפיות לבטון בעל ביצועים גבוהים אפילו למרות שהשימוש בו הופך לנרחב יותר. קריטריוני האשפרא הקיימים מבוססים על מידע מבטון רגיל, ואולי אינו מתאים לביצועים הגבוהים שבהם משתמשים בתערובות בטון כיום. גם הסטנדרטים הנוכחיים לוקים בחסר בכך שהם לא מבצעים באשפרא נכונה לצורך השגת עמידות. מבחינה היסטורית, דרישות האשפרא התבססו בעיקר על השגת חוזק הולם.

בבטון עתיר ביצועים יש להתמקד באיזה אופן בוצעה אשפרא ואיך היא משפיעה על שכבת המשטח ועמידות הבטון. לבסוף, דרישות האשפרא הנוכחיות בארצות הברית אינן לוקחת בחשבון את קצב ההידרציה או התפתחות הכוח בפועל, שניהם עשויים להיות מושפעים מהטמפרטורה במקום והאם משתמשים בתערובות כימיות ומינרלים.



58 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page