top of page
  • תמונת הסופר/תpolluxteam

פטיש חציבה או פטישון?


מה זה פטיש חציבה?


פטיש חציבה או בשמו המקצועי קונגו הוא סוג של מקדחה גדולה למדי. יש שיגידו שהוא אחת המקדחות הגדולות ביותר שידיים אנושיות יכולות להפעיל. יש הקוראים לו פטיש אוויר או אפילו קנגו. באופן עקרוני, מדובר בכלי עם מנוע שעושים בו שימוש לעבודות בנייה ותשתיות רחבות. כך שזה כבר עונה לנו על השאלה – באיזה הקשר ומתי לעשות שימוש בפטיש חציבה. ההבדל בין פטיש החציבה לבין, נגיד, מקדחה סטנדרטית – הוא שבניגוד לפעולת הקידוח הסיבובית של המקדחה, הוא פשוט נועץ את עצמו לתוך חומר קשה. בין אם סלע או בטון יצוק. באם מדובר על פטיש אוויר עם איכות הידראולית, הרי שיחדור לתוך החומר תוך השימוש בלחץ אוויר.

כשמשתמשים בפטיש חציבה, עושים זאת כדי לתוך חומר מסוים. מדובר על כלי גדול ועוצמתי בעל להב. והמשתמש בו אמור לכוון אותו את תוך החומר. כדי להפעיל ולעשות שימוש בפטיש החציבה יש להחזיק בידיים יציבות ועם כוח פיזי מספק. עם ההפעלה, משתמשים בפטיש כדי להכות בחומר פעם אחר פעם עד שנוצר בור צר. אותו בר ממשיך ומעמיק עם הזמן והפעולה. לפטיש החציבה יש אביזרים שניתן לעשות בהם שימוש כדי לאפיין או להשפיע על התהליך. פטיש חציבה כאמור הוא כלי מאוד חזק, בעל מנוע ויכולות חדירה מעניינות לתוך חומרים קשים.


מה עושים עם פטיש חציבה?


מטרתו של פטיש חציבה היא כדי לייצר חורים, או בורות צרים – שיכולים להיחשב כתעלות. עושים זאת כדי לבנות או להרוס מבנים, ו/או כדי לחצוב בסלעים ואבנים גדולות כמו גם טבעיות. בין השאר, ניתן לעשות בו שימוש כדי להשפיע על משטחי בטון, קירות לבנים, שיש מלאכותי ושלל חומרי בניין יצוקים קשים. בעזרת פטיש החציבה ניתן לקדוח בקירות עבים, לחורר בטון, לחצוב אבני בניין וכן הלאה. פטיש החציבה לא מיועד לעבודות קלות, וזה אולי מה שמבדיל אותו מן הפטישון. מה גם שיש צורך בהבנה, ידיעה ובמיומנות מספקת (כל שכן כוח פיזי מתאים) כדי להפעילו.

ועם זאת, פטיש חציבה פשוט מכה חזק בחומר. יש בידיו כוח הלימה רב, וניתן לעשות בו שימוש כדי לפרק ולחצוב סלעים וחומרי בנייה אחרים. פטיש החציבה נחשב כחזק וכבד יותר מאשר פטישון. ועם זאת, בניגוד לפטישון, יש עניין להצטייד באביזרי בטיחות. בין אם זה כיסויי אוזניים מבודדים (100 דציבל גם למי שעומד במרחק שני מטר מהפטיש – לפי הכתוב באתרי רשת מסוימים, אלא אם כן יש משתיק קול ואז אפשר שזה יהיה אחרת), ובין אם זה כפפות מגן וכן הלאה.


ההבדלים בין פטישון לפטיש חציבה


פטישון הוא סיפור קצת אחר. אם פטיש חציבה מתאים לעבודו


ת בנייה והריסה, כדרך חדירה למשטחים קשים – אז הפטישון מספק טוויסט אחר. אמנם עושים בו שימוש לשיפוצים, קידוחים, תיקונים וכן הלאה, והוא אכן יכול להקל על תהליך העבודה ולקצר אותה – אך יש כמובן הבדלים בהשוואה לפטיש החציבה. הראשון מבניהם, זה שהפטישון לא מחזיק בכוח הלימה רק כמו פטיש החציבה ועל כן לא נועד לחדור לחומרים מוצקים כפי שפטיש החציבה אמור לחדור אליהם.

הבדל אחר, הוא בגודלו של הפטישון – הוא פשוט קל יותר. מעבר לכך, מיועד הוא לעבודות ביתיות יותר מאשר תעשייתיות. אם כי אין סיבה שלא למצוא אותו בארגז הכלים של כל קבלן ובעל מקצוע בתחום הבנייה וההנדסה. לסיכום, פטישון קטן וקליל יותר בתפקודו מאשר פטיש חציבה, ונועד לעבודות קלות יותר מאשר אלו של פטיש החציבה.





173 צפיות0 תגובות
bottom of page